Opsætning og indstillinger

Inden du går i gang med at publicere noget på siden, er det en god idé at gennemgå indstillingerne for siden. De påvirker dit layout, og det er ikke sikker standardopsætningen er det du ønsker at fortsætte med.

Du kan altid skifte dine indstillinger, så finder du senere ud af at noget skal være anderledes, kan du bare gå tilbage og ændre det.

Jeg starter med de generelle indstillinger.

Her har du mulighed for at definere sidens titel, og sidens beskrivelse. Det du skriver i disse felter, er også det søgemaskinerne bruger til indeksering af siden, så det er vigtigt at være præcis hvis man gerne vil findes på nettet. Hvis du senere installere en et plugin(en udvidelse), der hjælper med søgemaskineoptimering, er teksterne her mindre vigtige.

Felterne til definering af URL bruges, hvis man fx har en webshop, hvor man vil have shoppen på forsiden, og mulighed for at have en blog på en subadresse. Det ønsker jeg ikke, så jeg beholder domænenavet i begge felter.

E-mailadressen er vigtig, for det er den adresse der sendes meddelelser til, hvis der sker noget vigtigt i forbindelse med administration af siden. Det kan fx være notifikationer om opdateringer eller afventende godkendelser af kommentarer. Det er også denne adresse der sendes en ny kode til, i tilfælde af du skulle have glemt den gamle, så hvis du ikke angiver en mailadresse her, har du problemer hvis du glemmer din kode.

Ud for medlemskab, kan du vælge om alle kan registrerer sig. Hvis der ikke er flueben i dette felt, er det administratoren der skal oprettete nye profiler.

Hvis det er aktiveret, kan alle oprette nye profiler, og de får som standard rollen der er defineret nedunder. Der er ingen risiko ved at lade brugerne registrer sig med abonnent rollen, det eneste der sker er de får oprettet en profil de kan logge på, og skifte profilbillede, mailadresse og password.

Hvis du går meget op i at få besøgene på siden, kan de være en fordel at have registrerede brugere, for så har du muligheden for at sende emails med notifikationer om nye sider og indlæg. Registrede brugere kan også ændres til en anden rolle – fx bidragsydere, hvis du vil have andre til at skrive indlæg på siden.

De næste indstillinger vedrører dato og tidsformat. Ud fra tidszone skal der står København, hvis du ønsker Danske tidsindstillinger.

Dato og tidsformat er valgfrit. Jeg foretrækker datoen starter med dagen i måneden efterfulgt af måneden som tekst og årstallet til sidst.

Som Tidsformatet fortrækker jeg 24 timers visning.

Ugen starter i Danmark på en mandag, og webstedets sprog ønsker jeg skal være dansk

Jeg afslutter ved at klikke på ’gem ændringer’