Blogindlæg i wordpress

Når du har foretaget den grundlæggende opsætning, kan du begynde at tilføje indhold til din side.

Hvis jeg klikker på indlæg i backend, får jeg en oversigt over blogindlæg der allerede er skrevet. Måske ligger der nogle eksempler i standardinstallationen, dem kan du slette ved at føre musen henover overskriften, hvorefter du får direkte adgang til at slette.

Alternativt skal du sætte flueben i flere indlæg, og flytte dem til papirkurven.

For at tilføje et nyt indlæg, klikker jeg på ’tilføj nyt’ hvorefter jeg får vist en ny blank side.

Her ser jeg to bokse til hvor jeg kan skrive en overskrift og en editor, hvor jeg kan skrive selve teksten til indlægget.

I siden, og under editoren, er en række bokse, hvor der kan foretages valg, der påvirker indlægget. I standardlayoutet, er er det ikke alle valgmuligheder der vises, så jeg klikker på ’skærmindstillinger’ hvorefter jeg kan tilføje alle bokse.

Øverst starter jeg med at give indlægget en titel. – fx ’Hvad er wordpress?’ Når jeg har skrevet titlen, og klikker courseren ind i editoren, omdannes titel automatisk til en url. Hvis man ønsker en anden url, kan man klikke på ’rediger’, og tilpasse teksten. Der skal afsluttes med ok for at gemme.

Editoren

I editoren skrives selve indlægget. Editoren har nogle formateringsknapper i værktøjslinjen, og hvis man klikker på vis/skjul værktøjslinje, får man adgang til flere funktioner.

I videoen om teksteditoren i wordpress, kan du se hvordan værktøjslinjen fungerer, og hvordan teksten formateres.

Udgiv

I blokken ’udgiv’ har du mulighed for at få vist en forhåndsvisning af indlægget. Den funktion bruges, hvis man gerne vil kontrollere om layoutet er som ønsket, før indholdet publiceres.

Hvis det er et indlæg der skrives på ad flere gange, kan man gemme indlægget som en kladde ved at klikke på Gem kladde. Så gemmes indlægget i oversigten, så man kan vende tilbage og skrive videre, men det er ikke tilgængelig for læseren, før indlægget udgives offentlig.

Nedenunder er det muligt at ændre indlægget status, og man kan skifte status til ’afventer gennemlæsning’ hvis der fx er en ansvarlig redaktør der skal godkende indlæg før de publiceres.

Det er også muligt at ændre synligheden af indlægget, fx at fastgøre indlægget til forsiden, at sætte en adgangskode på indlægget, og gøre indlægget privat, så kun brugere med redaktør- eller administratorrettigheder kan se indlægget.

Hvis man ikke ønsker at udgive indlægget med det samme, kan man indstille en dato og et klokkeslæt, så indlægget automatisk bliver publiceret på et bestemt tidspunkt.

Når man har skrevet indholdet, og foretaget de øvrige valg af indstillinger, afsluttes der ved at klikke på Udgiv. Hvorefter teksten på knappen ændres til Opdater, og hvilket betyder at evt. opdateringer gemmes og udgives hvis der klikkes på knappen.

Format

I formatblokken kan man vælge hvilket layout indlægget skal have. Valgmulighederne her afhænger af hvilket layouttema der er installeret, så har du installeret et andet designtema, er det ikke utænkelig at du har mulighed for at vælge noget andet i denne boks.

Kategori

Under kategori, vælger man emnet til indlægget. Hvis du ikke er tilfreds med emnestrukturen kan den redigeres under kategorier – der fortæller jeg mere om senere.

Hvis dit emne ikke er på listen, kan det oprettes ved at klikke på tilføj ny kategori, og evt. vælge en hovedkategori, der heder forældrekategori. Man opretter herefter kategorien ved at klikke på ’tilføj ny kategori’

Et indlæg kan godt have flere emner, så sætter man blot flueben ud for dem man ønsker.

Tags

Tags kan også kaldes for mærker, og kan ses som en slags mikroemner. De knytter indlæggene sammen, så læserne kan få vist alle indlæg der er tagget med et bestemt ord.

Det er ikke usædvanligt at skrive mange tags til et indlæg, de skrives ind i boksen, og adskilles med komma. Fx wordpress, internet, cms, blog.

Hvis du tidligere har brugt tags, kan du se dem der bruges mest, ved at klikke på ’vælg mellem de mest anvendte tags’. De tilføjes, ved at klikke på ordene, og kan fjernes igen ved at klikke på krydset i de blå cirkler.

Udvalgt billede

Det afhænger af layout-temaet, hvordan et udvalgt billede bruges. Nogle gange bruges billedet øverst på siden, så top-banneret skifter udseende alt efter hvilket indlæg der læses. Andre gange vises det udvalgt billede i oversigten over tags eller emner.

Man vælger et udvalgt billede fra mediebiblioteket ved at klikke på ’vælg udvalgt billede’ og derefter klikke på det ønskede billede. Hvis ikke billedet er i mediebiblioteket, er det muligt at uploade det fra computeren. Når billedet er valgt skal man klikke på ’vælg udvalgt billede’ , og det vil derefter vises i boksen.

Uddrag

I feltet, under overskriften uddrag, er det muligt at skrive en beskrivelse eller resumé af indholdet.

Uddraget kan vises forskellige steder.

Hvis man under kontrolpanel>indstillinger>læsning, ud for punktet For hvert indlæg, vis har valgt resumé. Så vil wordpress vise teksten du har skrevet som uddrag i oversigter over blogindlæg.

Derudover afhænger visning af uddrag af hvilket designtema der er valgt.

Det kan fx være i søgeresultater, tag oversigt, kategorioversigt, arkiv, forfatter oversigter.

Send trackbacks

Hvis du referer til indhold på en anden blog, kan du notere bloggens URL adresse i feltet Send trackbacks til.

Det er kun nødvendigt, hvis bloggen du henviser til ikke er en wordpress-blog. Hvis du linker til en anden wordpressblog i indholdet, sendes automatisk trackbacks.

Trackback forklares yderligere under indstillinger – diskussion.

Egne felter

Egne felter er en funktion der ikke kan anvendes, medmindre designtemaet er programmeret til at forstår felterne.

Her kan man fx skrive

Humør: Glad

Jeg ønsker mig: bedre vejr

Hvis temaet understøtter egne felter, kan det fx vises som

Eksempel på egne felter i wordpress
Hvis temaet i wordpress understøtter egne felter, kan der foretages specialformatering af teksten.

 

Standardtemaet understøtter ikke egne felter, og skifter du design findes der for det meste en forklaring på, hvordan felterne kan anvendes.

Diskussion

Under Diskussion, kan du vælge om du vil tillade brugerne at tilføje kommentarer, og om du vil tillade trackbacks og pingbacks.

Trackback og diskussion forklares næremere under indstillinger – diskussion

Kort titel

Her kan skrives en alternativ titel, der bruges i url-adressen.

Hvis jeg fx opretter et indlæg med overskriften WordPress er et content management system, dannes en relativ lang URL adresse.

Hvis jeg i feltet Kort titel skriver WP er et CMS. Alternativt kan man klikke på rediger ud for permanent link.

Forfatter

Hvis der er oprettet flere brugere på sitet, er det muligt for en administrator at definere en forfatter for indholdet. Det kan fx bruges, hvis administratoren får tilsendt en råtekst pr mail fra en forfatter, som skal udgives i forfatterens navn.

Kategorier og tags

I undermenuen kategorier, har man mulighed for at administrerer kategorier der anvendes i blogindlæggene.

Man kan oprette nye kategorier, eller redigere de eksisterende ved at føre musen henover en kategorioverskrift.

Kategorierne kan vises som en blok i frontend, og strukturen der vises i administrationen vises også for læserne.

Kategorierne er en hjælp til læserne, så de fx kan få vist en oversigt over indlæg der er knyttet til en kategori. Hvis man ønsker en anden struktur kan en kategori fx omdannes til en underkategori, eller slettes hvis den ikke længere anvendes.

Hvis du sletter en kategori sletter du ikke de relaterede blogindlæg, og opstår der en situation hvor blogindlæg ikke er knyttet til en kategori, tilføjes de automatisk til kategorien ’Uncategorized’

Tags

Tags administreres på samme måde som kategorier, ved at føre musen henover en overskrift.

Slettes et tag, slettes selve indlæggene med tagget ikke, det forsvinder derimod fra indlægget. Hvis et indlæg mister alle tags, pga. sletning i oversigten har det ingen konsekvens, det bliver bare vanskeligere for læserne at navigere rundt på siden.